|
witaaj na portalu mArTy.. =] peace
|
Dziś o gdzinie 13:00 na stronie www.pila.pl odbył się czat z prezydentem Zbigniewem Kosmatką. Jako, że miałam chwilkę czasu, to poruszyłam temat budowy ścieżek rowerowych. Przede wszytkim chodziło mi o porównanie kosztu budowy ścieżki rowerowej wykonanej z asfaltu i z kostki polbrukowej. Otrzymałam odpowiedź, że relacja tych kosztów kształtuje się mniej więcej jak - 3:1. No nie powiem, to dosyć mocny argument na to aby nie budować nowych asfaltowych ścieżek.
Czyli co ? Ulice wieczorową porą ?
A co jeśli chodzi o kostkę taką z jakiej jest zrobiony parking w IBI??
Tam się śmiga nawet lepiej niż po asfalcie.
A jaka tam jest kostka ? To nie są moje rejony, więc nie mam zielonego pojęcia.
Tyle, że problem chyba polega na tym, że ścieżki z kostki po prostu są tańsze a jaka to dokładnie będzie kostka, to już od wykonawcy zależy, tj. od tego co wygra przetarg na wykonanie ścieżki. Tak więc czort wie jaka to będzie kostka :p
No chyba, że istnieje możliwość podania kryterium w przetargu, że ma to być taka kostka, aby rolkarze byli zadowoleni
Tamta kostka nie ma ściętych brzegów i jest ściśle ze sobą połączona. Z tego co znalazłem to jest to kostka bez fazy, a cena chyba jest taka sama jak zwykłej kostki z fazą.
Obrazek, na którym widać różnicę.
Szara kostka nie ma ściętego brzegu co w naszym przypadku daje ogromną różnicę. Więc kostka może być tylko taka jak szara na zdjęciu.
trzymaj Bieliks te fotke. Masz gdzies ceny tej kostki? zeby porownac ceny tych fazowanych i prostych.
Ceny bez trudu można poszukać w internecie wystarczy trochę poszperać. Z tego co widziałem nie różnią sie one. Jest tylko mniejszy wybór. Tutaj znalazłem jeszcze parę fotek dla potwierdzenia, że takie trasy się buduje:
Obrazek 1 Obrazek 2
Ceny bez trudu można poszukać w internecie wystarczy trochę poszperać. A mógłbyś poszperać i wrzucić na forum efekty szperania ? :>
Jak będę miał chwilę czsu to poszukam
Jak będę miał chwilę czsu to poszukam A wspominałeś coś, że można bez trudu...
No więc zadałam sobie odrobinę trudu i znalazłam jeden cennik: http://www.pribw.com.pl/cenniki/cennik_kostka.doc
Wychodzi na to, że cena kostki brukowej bez fazy (za metr kwadratowy) jest o złotówkę netto większa od ceny kostki z fazą. Nie wiem jak to wygląda w innych firmach, ale wychodzi na to, że nie jest to jakaś porażająca różnica w koszcie.
Bieliks ty leniu!
Przy okazji znalazłam interesujący artykuł z czerwca 2004 roku --> Rowerzyści wolą asfalt.
Rowerzyści wolą asfalt
Polbruk nie nadaje się na ścieżki rowerowe, pomimo to urzędnicy wolą kostkę od asfaltu
Budowanie ścieżek rowerowych z polbruku to wyrzucanie publicznych pieniędzy w błoto. Zdaniem rowerzystów taka nawierzchnia jest rozwiązaniem najgorszym z możliwych - nie dość że niepraktyczna, to jeszcze wcale nie kosztuje taniej niż asfaltowa.
W Białymstoku jest już jedna ścieżka o nawierzchni z polbruku, przy niedawno wyremontowanej ul. Branickiego. Kolejna powstaje właśnie w ramach przebudowy ulicy Księdza Jerzego Popiełuszki na Słonecznym Stoku.
Rowerzyści krytyczni
- Ktoś wyrzuca publiczne pieniądze w błoto uważa Krzysztof Gzik, ze Stowarzyszenia Rowerowy Białystok. - W takiej nawierzchni szybko robią się szczeliny i dziury, nie nadaje się dla rowerów o cienkich oponach. Podobne zdanie ma Marcin Hyła z organizacji "Miasta dla Rowerów", autor poradnika pt. "Dekalog budowy dróg dla rowerów"
- Powierzchnia ścieżki powinna być równa, gładka i bez uskoków. Najlepsza jest bitumiczna. Choć przepisy dopuszczają użycie kostki typu polbruk, to jednak rowerzyści powszechnie skarżą się na tą nawierzchnię. Przede wszystkim, ma kiepskie opory toczenia i na jej trwałość. Poza tym asfalt jest po prostu tańszy o jakieś 20 złotych na metrze kwadratowym.
Liczyć każdy może...
Zdaniem urzędników białostockiego magistratu kalkulacja jest zupełnie inna, a wybór polbruku podyktowany jest oszczędnością.
- Metr kwadratowy asfaltu kosztuje 108 złotych, a kostki 68 złotych - mówi Janusz Ostrowski, naczelnik Wydziału Budownictwa i Inwestycji Urzędu Miejskiego. - Po zakończeniu remontu ulica będzie tak równa, jak z asfaltu. Kostka, którą tam ułożymy to tzw. polbruk bez fazy, bez żłobień na łączeniach, a przez to równiejszy. Jak się dowiedzieliśmy jednak bezpośrednio u wykonawców, dane te nie do końca są prawdziwe.
- Rzeczywiście 108 złotych kosztuje metr asfaltu ale na normalnej jezdni o średnim natężeniu ruchu - mówi Adam Dzięcioł, szef Przedsiębiorstwa Eksploatacji Ulic i Mostów.
- Porządną ścieżkę można zrobić już za jakieś 60 - 70 złotych za metr. Ta z polbruku kosztuje podobnie. Z doświadczenia wiem jednak, że asfalt lepiej się sprawdza.
- Dziwię się protestom rowerzystów - mówi Janusz Ostrowski. - Przecież po kostce jedzie się przyjemniej niż po asfalcie chociażby dlatego, że rozgrzany asfalt nieprzyjemnie pachnie.
Adam Minta
Wydaje mi się, że należy dokładniej zbadać zagadnienie kosztu budowy ścieżek rowerowych.
--EDIT--
W poszukiwaniu informacji na temat kosztów budowy ścieżek rowerowych trafiłam na pewnien interesujący wątek. Co prawda nie ma tam odpowiedzi na nurtujące nas pytanie co jest tańsze, ale za to jest kilka ciekawych argumentów świadczących za tym, że ścieżki rowerowe powinny być asfaltowe.
http://www.skyscrapercity...596#post7774596
Z wątku na skyscrapercity pochodzi ten link:
Kostka na chodniki Polecam!
O ! Ta strona jest w dechę ! Znaczy Prezydent podając stosunek ok. 3:1 miał rację, ino że mu się cyferki stronami zamieniły. Nieładnie, nieładnie taką ciemnotę wciskać.
--EDIT--
Pozwolę sobie wrzucić na forum to co tam przeczytałam, bo nigdy nic nie wiadomo.
1. Asfalt jest dużo tańszy, cena położenia 1m² asfaltu wynosi 31,50 zł w tym: wykonanie koryta głębokości 10 cm - 3,50 zł/m² podbudowa z kruszywa grubości 8 cm - 12 zł/m² nawierzchnia z asfaltobetonu grubości 3 cm - 16 zł/m²
Źródło: "AS" Sp. z o.o. Radom, ul. Kozienicka 70 Cena samej kostki - czerwonej, niefazowanej o grubości 8 cm - bez korytowania, podbudowy oraz położenia wynosi 34 zł/m² Źródło: "Jadar PTE" Radom, ul. Warszawska 126.
Z porównania tego jednoznacznie wynika, że nawierzchnia z kostki jest znacznie droższa w realizacji niż nawierzchnia asfaltowa. W tym miejscu zauważyć należy, że stosownie do art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Nie ulega wątpliwości, iż stosowanie na drogach rowerowych, zamiast nawierzchni bitumicznej, droższej w realizacji i charakteryzującej się niższymi walorami użytkowymi nawierzchni z kostki betonowej, nie ma jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia i stanowi rażące naruszenie dyrektywy wynikającej z przywołanego przepisu.
2. Jak wynika z raportu Umwelt - und Prognose - Institut e.V. "UPI-Bericht 41" rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.
3. Argument, że kostka zapewnia dostęp do infrastruktury podziemnej, nie jest przekonujący. Infrastruktura taka nie jest własnością miasta. Za rozbiórkę nawierzchni i przywrócenie jej do stanu poprzedniego płacą właściciele infrastruktury. Miasto nie ma obowiązku ułatwiać im życia kosztem dobra mieszkańców.
4. Wbrew temu, co twierdzą urzędnicy, maszyny do układania nawierzchni asfaltowych o szerokości 2 m są w Polsce dostępne. Zresztą nie jest to sprawą urzędników, bo o sprzęt ma się starać uczestnik przetargu, a nie zleceniodawca.
5. Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zalecają stosowania kostki na drogach rowerowych.
6. Asfalt na podbudowie jest trwalszy.
7. Asfalt trudniej ukraść.
8. Argument jakoby nie można było budować dróg z asfaltu nad gazociągami jest nieprawdziwy. Nie ma takiego przepisu! Jest za to rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ( Dz.U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430) "umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą (...) nie może przyczyniać się do (...) zmniejszenia wartości użytkowej drogi". Źródło: http://www.bractworowerowe.ats.pl/kostka.html
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfotoexpress.opx.pl
|
|
Cytat |
A jakoĹź uczyÄ majÄ
nie umiejÄ
c sami? MuszÄ
pewnie nadĹoĹźyÄ kazania baĹniami. Jan Kochanowski (1530-1584), Zgoda Filozofia jest zdrowym rozsÄ
dkiem w wyjĹciowym garniturze. Haurit aquam cribo, qui discere vult sine libro - sitem czerpie wodÄ, kto chce uczyÄ siÄ bez ksiÄ
Ĺźek. A kiedy strzyĹźesz owieczki, opowiadaj im bajeczki. Jan Sztaudynger I w nieszczÄĹciu zachowuj spokĂłj umysĹu. Horacy (Quintus Horatius Flaccus, 65-8 p. n. e)
|
|