|
witaaj na portalu mArTy.. =] peace
|
Podłączę się pod temat , dodam dwa statki pływajace po kanale oberlandzkim ( ostródzko-elbląskim) MS Oberland i Konrad.
Wow, dopiero zauważyłem że temat się przeniósł na naszą ziemię.. . Może to i lepiej w końcu mamy parę ładnych kilometrów kanału i chyba ze cztery piękne mosty . Dokładam kilka zdjęć Oberlandischer Kanal znalezione gdzieś w otchłani netu . Czy pochylnia w Buczyńcu historycznie znajdowała się w granicach dawnego powiatu morąskiego?
Nie, ale niedaleko granicy powiatu. W załączeniu przedwojenna mapka i na niej Buchwalde: http://mohrungen.de/moh_m...arteklorte.html
Dzięki Wea o pochylnie w takim razie nie będziemy walczyć , przedstawiam zatem kilka fotek swojego autorstwa okolic Czulpy z widokiem na pierwszy most i jedna fotka z lata i widokiem na 2 most.
Nie mogę tu nie zamieścić pięknego widoku najstarszego fragmentu Kanału Oberlandzkiego tj Kanału Dobrzyckiego, który ma prawie 700 (!!!!) lat /bez dwudziestu paru/ i odnowionego rok temu mostu w Dobrzykach - zdjęcia autorstwa Benka Króla. Nie mogłam znaleźć zdjęcia z "flotą", może jestem poza tematem. A może to słówko "flota" usunąć w tytułu i rozszerzyć temat?
ok, zrobione - pucior
700 lat kanału - nieźle pewnie zasponsorował go jakiś mistrzunio krzyżacki ?
W temacie kanału i jego znaczeniu w owych czasach: Na wschodnim brzegu Jeziora Dudzkiego, mniej więcej na wysokości Szymonowa, jeszcze przed wybudowaniem kanału, istniała karczma z małą stacją przeprawy promowej. Dzięki czemu została skrócona droga do Wenecji. To „przedsiębiorstwo” już w trakcie budowy kanału otrzymało nazwę Steenkenwalde (w 1851 by uhonorować budowniczego Steinke) i wtedy również było wykorzystywane jako stanica holowaczy (osoby holujące na długich linach z brzegu kanału/jeziora barki, łodzie z towarami), którzy ciężkie czółna ciągnęli z Miłomłyna do Elbląga. Budowa linii kolejowej doprowadziła do wyraźnego zmniejszenia początkowo przewidywanego ruchu transportowego w krótkim czasie po uruchomieniu kanału, także motoryzacja statków obniżyła jeszcze bardziej liczbę holowaczy – tak że ostatecznie między 1906 a 1913 karczma Steenkenwalde (z placem mieszkalnym) upada. Jedynie część lasu zatrzymała nazwę. Istnieje legenda, że do Steenkenwalde wysłano łódź z zawiadomieniem o mobilizacji w 1914 nie domyślając się, ze tam już nie ma mieszkańców. Właściwą i zorientowaną w terenie była wówczas agencja pocztowa w Dobrocinie. Mimo rozporządzenia pocztowego z wykazem miejscowości wydanym przez główną dyrekcję poczty - co najmniej od 1913 roku w karczmie (z placem mieszkalnym) już nikt nie przebywał. źródło (MHN)
Fajowe Andrew. Co dokładnie oznacza skrót K.F. ??? Pierwszy raz widziałem to kiedys, kiedys na grossblatt-ie ale nigdy bliże się nie zagłębiłem.
Na temat Kanału: Lech Słodownik http://historia.bibliotekaelblaska.pl/artykul/936
KF - kahnfahre - przeprawa łodzią (takie sobie moje tłumaczenie :) )
mam wrażenie że całkiem trafne albo Kanal Fähre ( Prom Kanałowy) co dodało by nieco prestiżu owej przeprawie -choć na jedno wychodzi
no to ja też stateczek dorzucę ze zbiorów NAC http://www.audiovis.nac.g...3eb9f2e0516d4a/
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfotoexpress.opx.pl
|
|
Cytat |
A jakoĹź uczyÄ majÄ
nie umiejÄ
c sami? MuszÄ
pewnie nadĹoĹźyÄ kazania baĹniami. Jan Kochanowski (1530-1584), Zgoda Filozofia jest zdrowym rozsÄ
dkiem w wyjĹciowym garniturze. Haurit aquam cribo, qui discere vult sine libro - sitem czerpie wodÄ, kto chce uczyÄ siÄ bez ksiÄ
Ĺźek. A kiedy strzyĹźesz owieczki, opowiadaj im bajeczki. Jan Sztaudynger I w nieszczÄĹciu zachowuj spokĂłj umysĹu. Horacy (Quintus Horatius Flaccus, 65-8 p. n. e)
|
|